Enervision – Doe het goed, of doe het niet. >>>

DUURZAAM EN COMFORT. TWEE BEGRIPPEN DIE REGELMATIG DE REVUE PASSEREN TIJDENS ONS GESPREK MET HUUB JANSSEN VAN JTS ENERGIETECHNIEK. HET ZIJN DE VOORNAAMSTE AANDACHTSPUNTEN DIE HIJ DOORVOERT IN ZIJN BEDRIJFSBELEID. HIJ WAS EEN VAN DE EERSTE LIMBURGSE ONDERNEMERS DIE MET WARMTEPOMPTECHNIEK GING WERKEN. EEN ECHTE PIONIER, DIE WEET WELKE KANT HIJ OP WIL MET ZIJN ONDERNEMING EN DIE OOK ‘NEE’ DURFT TE ZEGGEN ALS HIJ NIET ACHTER EEN PROJECT STAAT. WE VRAGEN HEM NAAR ZIJN VISIE OP DE HUIDIGE WARMTEPOMPENMARKT EN DE KANSEN IN DE INSTALLATIEBRANCHE VOOR DE TOEKOMST.

foto-huub

JTS Energietechniek (Janssen Technical Service) is een technisch installatiebedrijf, dat haar installaties zelf ontwikkelt. CAD tekenaars en ontwerpers maken tekeningen en berekeningen en vervolgens gaan ze over tot de bouw ervan. Directeur Huub Janssen vertelt: “Maar wel puur duurzaam! In 1996 zijn we gestart. toen waren we nog een beetje de vreemde eend in de bijt. Het woord warmtepomp was toen nog vrij nieuw in de markt, toen we de eerste opdrachten binnenhaalden, waren nog niet alle partners bekend met dergelijke systemen. Maar een machinefabriek – met name de architect – die in eerste instantie weinig vertrouwen in warmtepompen had, was uiteindelijk onze beste referent in de jaren daarna! Aangezien we een van de eersten waren die met warmtepomptechniek ging werken, konden we dus ook experimenteren. We konden echt de tijd nemen om iets nieuws te ontwikkelen.

Op een gegeven moment hadden we natuurlijk ook mensen nodig, die het met ons – de nieuweling in de branche toendertijd – aandurfden.” De heer Janssen legt ons uit hoe hij in contact kwam met zijn eerste klant: “Toen we in die beginjaren ons bedrijfslogo lieten ontwikkelen, vroeg de betreffende ontwerper op welke werkzaamheden we ons zouden gaan richten. Hij hoorde ons verhaal aan en vroeg uiteindelijk of ik een keer bij hem zou kunnen langskomen. Hij had namelijk een vier jaar oud huis met een turbo ketel, waar hij graag van af wilde. Hij daagde mij vervolgens uit om hem te laten zien wat ik kon. Hij werd mijn eerste klant! Een klant van hem, werd mijn tweede klant. En zo kwam het balletje aan het rollen…” We stellen Janssen de brutale vraag of de zaken goed gaan. Hij reageert vol overtuiging: “Absoluut! Onze orderportefeuille ziet er zeer gezond uit, dus we zitten sowieso voor dit jaar ver vol.

We zijn gewoon superdruk met z’n allen. Niet omdat we JTS of Huub Janssen zijn, maar omdat we goede installaties bouwen. Ons motto is ‘doe het goed, of doe het niet’. Enkele jaren geleden vroeg een leverancier me hoe wij aan die orders kwamen. In die tijd werd ‘duurzaam’ namelijk nog niet zoveel besproken als vandaag de dag. Ik heb hem toen gezegd: “Je kunt hetzelfde als ik, maar wij durven wel nee te zeggen”. En dáár krijg je orders mee, door ook nee te kunnen zeggen. Dat klinkt misschien wat kort door de bocht, maar op deze manier hebben klanten wel in de gaten dat we vakwerk willen afleveren en tevreden eindgebruikers willen hebben, en dus niet zomaar een systeempje in elkaar willen zetten om er maar geld aan te kunnen verdienen.

COMFORT IN IEDER PROJECT
Toen we in 1996 begonnen, hebben we gezegd; we willen comfort brengen bij de mensen. En of dat dan nu voor een woning, bedrijfshal of kantoorgebouw is; onze insteek is comfort. Als wij bijvoorbeeld bij mensen aan tafel komen te zitten, die alleen geïnteresseerd zijn in het kostenplaatje en de energiezuinigheid van het systeem, maar vervolgens het hoofdstuk comfort overslaan, dan vragen wij ons af of we deze opdracht wel willen aannemen. We willen er altijd wel voor zorgen dat een stukje comfort wordt meegenomen in het totale plan, anders kunnen wij niet leveren waar we voor staan”, licht Janssen standvastig toe.

DUURZAAMHEID: AAN DE ORDE VAN DE DAG
Duurzame energieoplossingen. Je hoort tegenwoordig niet anders meer. Men is zich ervan bewust dat de huidige fossiele energiebronnen meer en meer opraken. Ook Huub Janssen ziet dat in, al is hij er wel van overtuigd dat de komende generaties nog wel even vooruit kunnen. “Je weet dat energie eindig is, maar ik ben ervan overtuigd dat zelfs de kinderen van onze kleinkinderen straks nog wel energie genoeg hebben. Het probleem zit hem alleen in de manier waarop we het afval de atmosfeer in stoten. Daarom is het duurzame aspect ook zo belangrijk in onze werkzaamheden. Ik denk dat als we ons niet op duurzaamheid hadden gericht, we het nu heel moeilijk zouden hebben gehad. Uiteraard dient je bedrijfscultuur op orde te zijn. Los daarvan is duurzaamheid aan de orde van de dag!”
foto-huub-2
DE MARKT VAN NU EN DE KANSEN VAN MORGEN
Als wij Huub Janssen vragen om zijn visie op de huidige markt, zegt hij zonder twijfel dat we te maken hebben met een renovatiemarkt. “De renovatiemarkt is momenteel een heel belangrijke. En die zal alleen maar belangrijker worden in de toekomst. Nieuwbouw zal altijd blijven, maar de bulk zal in de renovatiehoek liggen. Bedrijfsgebouwen zullen omgeturnd worden richting appartementencomplexen, studentenhuisvesting, etc. Het veranderen van de gebruiksfunctie van gebouwen gaat meer en meer komen. Er liggen tienduizenden kilometers aan vloeroppervlak vrij, waar niks mee gebeurt. Zonde! Als je een leegstaand kantoorpand gaat uitkleden en opnieuw gaat opzetten, dan kun je er een modern pand van maken met alle duurzame systemen van dien. De ligging van zo’n pand is veelal centraal, het heeft van oorsprong lange gangen waar je wat leuks van kunt maken, etc. Als we dat soort projecten wat meer naar voren gaan halen, kunnen we slagen maken.”

We praten verder en we komen wederom op het punt duurzaamheid uit. “Kansen genoeg op dit gebied!”, zegt hij. “Het bouwvolume is in elkaar gezakt. Degenen die niet met duurzaamheid verder willen, zullen mijns inziens niet lang overleven. Ik denk dat het bouwvolume behoorlijk wordt opgeschud. Je zult zien dat als de bouwmarkt weer gaat opleven, men de conventionele tak verlaat en meer naar de duurzame tak gaat. Dan wordt het booming business. De sterke bedrijven – met name de bedrijven die de  combinatie van E- en W-installaties aanbieden – zullen overblijven. Een installatiebedrijf dat het totaalplaatje kan leveren, zal op den duur het meest interessant worden in de branche. Als je de W-installateurs en de E-installateurs laat samensmelten, heb je alle nodige kennis in huis. Dáár gaan we met z’n allen naartoe, denk ik. Synergie is het  toverwoord.”

De bevlogen directeur van JTS Energietechniek raakt nog niet uitgepraat over de kansen die volgens hem nog voor het oprapen liggen. Hij vertelt over de mogelijkheden op het gebied van energieopslag, ‘life cycle analyses’ en zonnecollectoren van kunststof. Die laatste ziet hij uitgroeien tot een duurzamer product. “Als installatiebedrijf moet je je met dat soort producten misschien niet zozeer bezig houden, maar als we met zijn allen naar die duurzame gedachte toe gaan, bereiken we er sneller wat mee!”, licht hij toe.

jts-topservice
DAT IS NOU TOPSERVICE!
“We werken met diverse merken van Nathan. Zo zetten we de Uponor buizen in als voedingsleidingen. Ook de Komfort SBK verdelers en de appendages van Oventrop komen voorbij. Maar eerlijk is eerlijk, we werken ook met producten van andere aanbieders. Ik moet zeggen dat we wel erg Alpha-Innotec minded zijn. We zijn bijvoorbeeld ook benieuwd naar de nieuwste lucht/water warmtepomp, de LWD. Ik zie een grote toekomst voor deze schitterende machine”. Tot nu toe heeft JTS Energietechniek de Alpha-Innotec warmtepompen voornamelijk ingezet bij nieuwbouwprojecten. “We hebben onlangs 18 nieuwbouwwoningen van deze pomp voorzien. Daarnaast meerdere grote villa’s in zowel Nederland als België. Een ander leuk project was een tuincentrum in Duitsland, welke uitgevoerd is met de Alpha-Innotec machine.”

Huub Janssen vertelt de servicedienst van Nathan goed te vinden. Hij schetst ons een mooi voorbeeld van die ene koude winterdag: “Enkele jaren geleden op Kerstavond – er lag wel een halve meter sneeuw – hadden we een storing met de Alpha-Innotec pomp in België. We konden het zelf niet zo gauw oplossen (een fabrieksinstelling bleek niet in orde te zijn), dus we namen contact op met de monteur. Maar degene die op dat moment storingsdienst had, zou helemaal uit Duiven moeten komen. Hij zou er een eeuwigheid over doen om de sneeuw te trotseren en zo naar België te komen. Vervolgens heeft een andere Nathan medewerker uit de buurt het opgepakt en opgelost, terwijl hij op dat moment geen dienst had. En dat op Kerstavond! Dat vind ik nou topservice. Als je er zo in staat en zo betrokken bent bij je klanten, dan ben je goed bezig. Nazorg is uitermate belangrijk.” Besluit Huub Janssen ons gesprek.

<terug

Comments are closed.

Thanks for downloading!